Direct contact opnemen met kerkelijk bureau of scriba algemene kerkenraad.
Kies een gedeelte binnen de website. u bevindt zich nu hier:
... "Zie, uw Koning komt tot u, zachtmoedig en gezeten op een ezelin en een veulen..."
Kijk, moet je nu eens zien. Daar komt iemand op een jonge ezel aan. Mensen roepen: ‘Hosanna, de Zoon van David!’ De Koning houdt intocht in Jeruzalem en Hij rijdt op een ezel. Maar al roepen de mensen, die Hem volgen hun hosanna, de stad Jeruzalem is niet onder de indruk. Wie het rustig wil houden, houdt niet van dit rumoer. En wie vrijheid voor Israël verlangt, die had graag een koning te paard gezien. Een gewapende koning met een leger, die optrekt naar de burcht Antonia om de Romeinen te verjagen. Deze Koning komt niet om oorlog te voeren. Hij rijdt binnen om een profetie te vervullen. De profetie van Zacharia: “Zie, uw Koning komt tot u…”
Gezeten op een ezel. Bij Mattheüs lijkt het alsof Jezus op twee dieren tegelijk zit. Dat is niet bedoeld. De andere evangelisten maken duidelijk dat Hij op het veulen rijdt. Een dier dat nog bij zijn moeder is en waarop nog niemand gereden heeft. Breng ze allebei mee, heeft Jezus gezegd. Haal ze niet uit elkaar. Vervolgens leggen de leerlingen kleren op het dier en zetten Jezus daarop. “Wie is die Vorst, zo groot in kracht? ’t Is ’t Hoofd van ’s hemels legermacht; Hem eren wij met lofgezangen.”
De lofzangen horen we. De hemelse legermacht zien we niet. Zo groot in kracht? Je moet het geloven, dat Hij komt als Koning van de vrede in Jeruzalem, die stad van vrede genoemd wordt. Hij komt de vrede brengen. Wel anders dan wij die zouden invullen. Hij komt binnen op de dag dat de offerlammeren voor het Pascha worden genomen om later die week te worden geslacht. Nu komt de Messias, de Koning, Die het Lam van God is.
Hij is zachtmoedig. Niet ruw, niet gewelddadig, niet agressief. Geen vrijheidsstrijder, maar nederig. Hij is zalig, want “zalig zijn de zachtmoedigen, want zij zullen de aarde beërven” (Mattheüs 5). Nu staat dat er wel zo, maar het vervolg dan? Bij die tempelreiniging gaat het niet zo zachtmoedig toe. Jezus drijft de handelaren naar buiten en keert de tafels van de geldwisselaars en de stoelen van duivenverkopers om. Is dat met elkaar te rijmen?
We zouden kunnen zeggen: we leven in een zondige, gebroken wereld waarin zachtmoedigheid niet ten volle vol te houden is. Waar straffen en wapens nodig kunnen zijn om erger te voorkomen. We leven in de spanning tussen zachtmoedig zijn en de zonde en het onrecht. In die wereld is Christus gekomen. Maar zowel bij het binnenrijden op de ezel als het optreden in de tempel is Hij de Koning die zachtmoedig is. Want wie onrecht doet en onheilig handelt, die ontmoet in de zachtmoedigheid van Jezus het oordeel over zijn of haar leven. En in dat oordeel zal het zijn óf weg met Jezus óf Hosanna, Jezus is mijn Koning. Hem eren wij met lofgezangen.
Deze website is ontwikkeld in samenwerking met: